de terugreis

Ik zit in de trein richting Kortrijk. Ik kom net vanuit Lille, Parijs en Dijon. Ik begin moe te worden van het trein zitten. Waarom is treinzitten zo vermoeiend?
   Gisteravond laat heb ik via couchsurfing een slaapplek weten te vinden bij Oswald. Ik kwam vanaf Besancon in Dijon aan en de trein naar Parijs diezelfde nacht kostte me een vermogen van zeventig euro. Ik besloot daarom niet naar Parijs te gaan, maar in Dijon te blijven die nacht. Want... er waren genoeg andere mogelijkheden om terug te komen. Ik denk dat de trein in Kortrijk aangekomen is. De omroepspeaker praat Nederlands: 'Eindstation van deze trein, Kortrijk, eindstation Kortrijk.' ik ga uitstappen.
   In Kortijk uitgestapt en in Kortrijk weer ingestapt, zit ik in de volgende trein, nu richting Gent. 
   Maar goed, ik was in Dijon en kwam in couchsurfing uit bij Oswald. Na een korte woordenwisseling en een vraag of ik slaapspullen bij me had, gaf hij me zijn adres. Hij deed de deur open en zelden heb ik zo'n makkelijk persoon gezien. Hij had een vriendelijke lach op zijn gezicht en nam me mee naar binnen. Hij had een kleine kamer met een hoogslaper er in en een bureautje er onder. Alles paste nog maar net. We hebben het bureau aan de kant moeten schuiven om mijn matje neer te leggen.
   'Wil je mee eten?' vroeg hij.
   Ik wilde graag mee eten! We aten rijst met sperziebonen en ei. Oswald kwam uit Benin en heeft een prachtig Benistaans gerecht gecreeerd. 'One day I want to go back to Benin, because it's always warm and everybody is just happy. When you go to Benin, and you look around, you just see that everybody smiles at you and there is so much peace. I really miss Benin and my family there.'
   'Why did you go to France?'
   'I wanted to study here and become a diplomat later. It really is my dream to become a diplomat.'
   'You mean work at the ambassade?' 
   'Yes! How you know the word ambassade in French?'
   'It's the same as in Dutch.'
   'But yeah, I want to become a diplomat of the Benin ambassade in France or Canada so I can travel around between two countries all the time and live in both countries all the time. I want to be retired when I'm forty.'
   'Ah that's a great plan!'
   'Yeah, I see the picture of my house in front of me, with a lot of animals, cows, horses, poulet, all in Benin. There is a big lake beside the house and a fence with a barn and a garden with fruit trees and my happy family, my kids playing in the garden and my wife sitting and smiling.' Met zijn armen zette hij alles voor zich neer. 'there are a lot of trees and things. You know, when you have a good job in Benin, you can be a millionaire very quick! When I work in France for a normal salary and go back to Benin after, I'm a millionaire. Benin is so cheap. You can actually live one day with one euro! One euro!'
   Hij had een perfect beeld in zijn hoofd van wat hij in de toekomst hebben wil.
   'I want to be retired when I'm forty so I would still have the energy to do the things I always wanted to do and spend a lot of time with my family. I want to spend time with my friends and family. There are so many people they just work and work and work and never stop, untill they find that they are too old to do the things they wanted to do.'
   'How old are you?'
   'Twenty one.'
   'Great vision, you're a smart man.'
   'Yeah, if you really really want to reach goals in life, you can do anything, anything! Also you, believe in yourself that you can make it, you will make it. Keep your mind focussed on the things you want in the future.' Hij deed uni en is op dit moment ook een fantasieboek aan het schrijven. Iets in de richting van Lord of the Rings, en hij heeft al 120 pagina's en wilt rond de zeshonderd halen. 'I started two years ago and wanted to write two pages a day, but sometimes you just miss the inspiration to write and than it's better not to write.'
   'True that.'

Ik lig in bed thuis en ben hartstikke leuk verwelkomd door mijn ouders en de hondjes. Er is een opgemaakt bedje voor me gemaakt en ik ben eigenlijk te vroeg thuis gekomen. Robin, jemig. Robin heeft me helemaal uit Antwerpen opgehaald en me naar huis gebracht. Dat is wat je noemd een vriend. Ik wil hem all mijn liefde terug geven en wil heel graag iets voor hem terug doen want dit is niet zommaar iets. en hier heb ik ontzettend veel respect voor. Ik ga eens even lekker slapen in dit heerlijke bedje opgemaakt door mijnen moeder. Morgen ga ik mijn zusje in quarantaine zien!

Reacties