Plan gewijzigd

Ik zit op een berg in Nijmegen op een terrasje bij een oud kasteel waar nog kanonnen voor staan. 'Tis allemaal goed gegaan gisteren; ik ben gewoon naar Ruben gelopen en heb bij hem geslapen. Het was de beste beslissing. Niet alleen heb ik bij hem geslapen, ook hebben we goeie gesprekken gehad samen. Ik denk aan dingen waaraan ik toen dacht die ik wilde onthouden, die heb ik niet onthouden. Wel heeft hij me geinspireerd om een groter doel na te streven. Sowieso heb ik besloten om naar Rome te gaan in plaats van Brindisi. 
    'Heb je nog behoefte aan een pelgrim te overnachten?' vroeg ik hem gistermiddag.
    Hij vroeg me waar ik dit voor deed en dat vertelde ik.
    'Dus je gaat de Paus vertellen om Jezus van het kruis te halen?'
    Dit vond ik zo mooi dat hij dat zei, dat ik dacht: dat ga ik echt doen. Ik wist nog niet helemaal wat het betekende en de volgende ochtend ontbeten we samen met Lara en Martin die in de gezamelijke woonkamer zaten. 'Freek gaat de Paus vertellen om Jezus van het kruis te halen, en lopend gaat hij er heen.' grapte Ruben.
    Ze keek me aan. 'Jezus!' zei ze. Ze zei het niet echt, maar ik vond het wel leuk om het te schrijven. 'Wat een cool idee om dat te doen zeg!'
    'Klopt, eigenlijk weet ik nog helemaal niet zo goed wat het betekend om Jezus van het kruis te halen.'  zei ik.
    'Ben je Christelijk?'
    'Nee.'
    'Oh, haha. Nou, het betekend dat... Kijk, Jezus is gestorven aan het kruis, en is toen weer opgestaan, en toen heeft hij alle zonden met zich meegenomen. En dat is zonde, want het is gewoon niet waar dat hij nog steeds aan het kruis hangt. Wanneer hij nog steeds aan het kruis hangt, betekend het dat hij nog steeds aan het leiden is voor wat hij gedaan heeft, en dat hoeft helemaal niet; christenen hoeven niet te leiden voor dat Jezus aan het kruis hangt, omdat hij er al lang af is. Maar de houdt hem aan het kruis; het is niet voor niets dat er overal nog Jezusbeelden hangen waar hij aan het kruis hangt. Dus dat betekend ook dat mensen moeten blijven bidden en hun zonden moeten blijven houden, en dat is een leidensweg. Mensen hoeven niet te leiden, mensen horen vrij te zijn. En daarom moet Jezus van het kruis, zodat de gelovigen bevreidt worden van de dingen die ze worden bevolen te doen en de dingen die ze worden verboden te doen. De mens mag doen wat hij wilt en mag leven zoals hij wilt!'
    Deze woorden sta ik helemaal achter; bevreidt de mensheid en haal Jezus van het kruis! Ik ga naar Rome en ga daarvoor zorgen! Een hartig woordje met de Paus hebben. Ik zie mezelf staan in de deuropening van het Vaticaan met mijn staf; Paus Fransiscus; 'Gij zult Jezus van het kruis halen en de mens bevreiden van hun zonden.' Onderweg ga ik verzinnen hoe ik het hem ga vertellen. Ook ga ik me beter verdiepen in het christendom en er boeken over lezen. Het gesprek vanochtend met Ruben en Lara was een inspiratie; 'Via de andere kant kun je er wel weer uit,' zei Ruben, 'het is altijd goed om een rondje te wandelen en niet via dezelfde route terug te lopen. Zo loop ik ook altijd als ik aan het bellen ben, dan loop ik van de ene naar de ander plek en is mijn hoofd vrijer om een goed gesprek te voeren. Ook op school, vind ik het veel efficienter om les te krijgen tijdens een wandeling door het bos bijvoorbeeld, dan blijft er veel meer hangen en hoef je elkaar bijvoorbeeld ook niet aan te kijken.' Met deze woorden namen we afscheid en gaven elkaar een knuffel. Nu ga ik door richting Groesbeek en wellicht naar Kranenburg. Het is half 1. Vanavond meer.

Reacties