Eten en keuzes

 Ik ben kapot moe, het ik wart over twaalf en ik ben in Gerardmer onder het afdakje van een gesloten restaurant waar ze stroom hebben. Hier maak ik dan ook gebruik van. Wat een gekke dag zeg, gewoon een gekke dag. Denk dat ik de gek ben en niet anderen. Ik denk dat ik een gekke gast ben, een profiteur, een scheet in de open lucht. Ik wil allemaal mensen bellen om met ze te lullen, maar het denken dat ik te narcistisch ben houd me tegen. Ik wil me niet beter gaan voelen op de energie van anderen. Ik voel me kapot moe en kan hier zo in slaap vallen. Alle hotels zijn volgeboekt en er is geen plek meer; een camping is op een half uur lopen. Ik denk dat ik daar zometeen maar heen ga en heel stiekem mijn tent ergens in een hoekje op zet. Ik weet hiet niet meer.

    De dag was, zoals ik zei apart. Vanochtend heb ik tot twee uur bij de camping gezeten; die gasten kwamen nog langs om me een lift te geven naar Gerardmer, maar deze heb ik afgeslagen omdat mijn tent nog niet afgebroken was.
    Welpotverdomme, een teef begon zonet foto’s van me te maken terwijl ik hier zat. Vuile trut, bah. Wat ben je dan een sneu figuur zeg, zomaar stiekem foto’s van iemand maken; ik hoorde het geluid van de klik van haar camera. Wat een fucking triest figuur ben je dan ey.
    Het was sowieso een kut dag, wat maakt het ook allemaal nog uit. En deze blog schrijf ik voor mezelf en het zal me wat wat iedereen er van vinden. Fuck it gewoon; iedereen kan me de tering krijgen.
    Misschien ben ik de stoorzender van mijn eigen gedachten en niet anderen. Mensen blijven toch vriendelijk; zo heb ik net een gratis perrier gekregen, een tas vol broodjes kebab, echt gewoon meerdere kilo’s kebab en vanmiddag… echt geweldig. Vanmiddag had ik mooiere zinnen in gedachten en toen had ik nog zin en energie om te schrijven, maar nu echt nul gewoon. Vanmiddag liep ik langs een huisje op een smal weggetje stijl naar boven. Het was het enige huis aan het weggetje en daarna liep het dood en vervolgde het in een voetpad. Hier stonden een man en een vrouw. Ze waren aan het werk, iets met een schuur aan het doen. Ik speelde ondertussen een liedje en ze kwamen naar me toe. 'Are you a hiker?' Vroeg de vrouw. 'We've never seen anyone hiking while playing the guitar. Where are you going?'

    'Roma.'

    'Oh Roma, wauw that's amazing. Than you will pass Swiss. You are going to have such a good time. Do you want some apples?'

    'Eehm, yeah?' Zei ik. Maar voordat ik dat kon zeggen liep ze al naar de appelboom toe en plukte me een paar appels. En voordat ik de appels in ontvangst kon nemen, kwam die man al naar me toe met een hand vol pruimen.

    'Thank you so much!' Zei ik. Ik speelde een liedje voor ze.

    'Come to my garden,' zei ze. 'I'll show you some nice things you can eat out the nature.'

    Ik liep achter haar aan en ze liet me allemaal planten zien; zevenblad, wilde spinazie, eetbare bloemen en de wortels daarvan, munt, kamille, brandnetels, dovennetels, allemaal eetbare dingen uit de natuur. Vol passie begon ze te vertellen wat je er allemaal mee kon maken. Ik hoorde de passie in haar stem, met liefde voor eten en smaken. 'You boil this with a little bit of salt and you combine the roots of this plant with the spinach and the sevenleaf. And ooh that's going to be so good! Here, come with me.' Haar tuin was enorm, je kon er wel een jaar van eten en de omgeving was prachtig, heuvelachtig, een paar bomen voor de schaduw, een stromend bergbeekje, erg ongerept.

   Ik liep met haar mee en ze plukte een paar tomaten voor me, de lekkerste die ik ooit in mijn leven heb gegeten, met afstand. 'Look, I show you all different kinds of mint. Here you have the lemon mint, the rivermint and the original peppermint.' Ze gaf het me allemaal in een tasje mee.

   'The flowers you just showed me.' Zei ik, 'they smell so good. I think you can make a perfect ice cream with it if you boil it in sugarwater and than mix with cream.'

    Ze was even stil, maar toen kwam er een lach op haar gezicht. 'That sounds awesome! Omg I gotta try that with some roses maybe. Oh, I actually have some home made ice. I made it of dragon, you know that?'

   'Yes!'

   'Do you want to try?'

   'Yes?'

   We zaten aan de picknicktafel en haar man was er bij komen zitten. 'Yeah you know' zei hij, 'you gotta try new things in life, experience with food or make things your mind comes up with, do things you've never done.'

    Ik kreeg helemaal een warm gevoel over me heen dat ik ze heb kunnen inspireren. Ze hebben mij ook geïnspireerd.

    Ik nam een hap van het ijs en het smaakte echt fantastisch. Het zag er walgelijk uit, waterig en groen van het blad, maar de smaak was fenomenaal. Ze lachten toen ze me zagen eten.

   'You both speak pretty good English.' Zei ik.

   'His father is actually English.' Zei ze. 'And I'm from Greece, so yeah.'

   'Great! How did you meet each other?'

   Ze keken elkaar aan en lachten. Dat getuigd van een goed huwelijk naar mijn mening. 'We were in Swiss haha and he lost his keys and there was a lot going on, but we fell in love that day.'

   'Yeah, the day of my life.'' Zei hij.

   Ik wilde niet doorvragen wat er gebeurd is, waarvan ik nu denk dat dat best leuk zou zijn geweest voor het verhaal, maar ach. Ik bedankte hen voor deze mooie ontmoeting en liep door.

   Het is overigens de volgende dag en ik heb mijn tentje bij een camping opgezet midden in de nacht. Nu zit ik vlakbij de camping, het is vier uur 's middags en het is bloedheet. Ik heb besloten niet te gaan wandelen; ik ben behoorlijk in de war sinds gisteren; ik weet niet meer wat ik wil en wanneer ik denk een keuze gemaakt te hebben, blijf ik enkel stilstaan en staren. De keuze waarover het gaat is: naar een wijngaard gaan om druiven te plukken en kennis op te doen over het maken van wijn of gewoon rustig doorlopen. Over geld maak ik me weinig zorgen, want ik hoef eigenlijk nooit iets te kopen omdat ik alles krijg, maar whatever. Iets in me houdt me tegen om naar die gebieden te gaan. Gisteren kreeg ik een bericht van Allard dat ze werk zoeken op een gaard in Champagne, in de buurt van Parijs. Het is helemaal de andere kant op en het werk begint over vier dagen. Ik kan er een lift naartoe nemen maar dan ben ik weer een heel stuk verder van mijn doel, Rome. En ik kan ook hier in de buurt blijven, maar de oogst is hier pas over twee weken. Maar ik kan ook gewoon verder naar het zuiden wandelen en zien waar ik uit kom. Nu ik dit opschrijf krijg ik de meeste kriebels van de laatste optie, het onbekende. En sorry dat ik jouw als lezer met mijn shit op scheep, en ik verwacht ook geen reactie of iets dergelijks, maar het is voor mij een manier om een keuze te maken kom ik nu achter. En nu ben ik ineens weer minder zeker van de keuze. Ik heb gekozen! Ik ga zuidoostelijk wandelen, want daar heb ik kans dat ik een wijngaard tegenkom. Oke klaar, boek gesloten, morgen vertrekken, bam. Bedankt voor het lezen. Nu ukulele spelen tussen de menigte die hier voor me op het gras ligt naast het meer. Oja, Gerard heeft een meer! Daarom heet het hier ook Gerardmer. Wel gek, want het meer zelf heet: 'Lac de Gerardmer.' Whatever.

   Het zit vol met mooie vrouwen met strakke topjes en mannen in speedo zwembroeken. Ik wist niet dat dat weer in was. 

   Er is geen ruimte hier om mijn lichaamswarmte te verliezen en ik voel me oke

   Mijn tas en spullen staan naast de camper van een oud Duits stelletje en een kind jankt omdat er een wesp om haar ijsje heen vliegt, direct afstraffen als ouder, janken om een vliegende wesp. Dat kind is nu al een minuut of twee aan het schreeuwen; gooi dat ijsje weg dan, als het je alleen maar verdriet geeft.


Love is in the air. Couples lay beside each other, touching each others backs slightly and going through the others hair. It's amazing to see and observe this place. A guy and a girl are reading a book together and smiling at their faces. He has his arm around her and touching her hip and their heads are close to each other. I started playing a love song by Tom Waits, just to let their love grow even more. I wish there was a girl by my side, but I'm too cowardly for that. Love is such a beautiful phenomen which can't be controlled; you cannot force it and you cannot… well, what do I know about love. I do know that first, I gotta get my own shit together, love myself, before I can love somebody else.


That was my blog. Now sleep in the tent I just put up in the dark. I had a good night with a german granddad and his wife. We drank wine, ate ratatouille, talked about Chinese people buying a lot of French ground to make wine on… gotta hurry up. We talked about Trump and China and Poetin and how they should hack it out together. We talked about food in all kind of places in Italy, what food this guy ate in what place. I didn't really care and started yawning, but didn't wanna let him recognize that I was yawning and not really paying attention, so I yawned with my mouth closed. It was a strange yawn, maybe an even stranger sight. Whatever, I'm gonna sleep.

Reacties

  1. Hoi Freek, laat nog eens iets van je horen. We wachten op uw plezante verhalen. Grjs Inge en Eric uit België.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten