Marianne en positiviteit

 Ik lig in m'n hangmat te typen terwijl ik net de letters op het beeldscherm van m'n telefoon zie verschijnen. Het werkt.

   M'n hangmat mocht ik ophangen bij een oude dame die bezig was met het grasmaaien van haar moestuintje. Ze had een glimlach op haar gezicht en zei dat ik best mocht proberen om m'n hangmat in haar tuin op te hangen. 'Tu droit, et tu droit, et je suis la-bas.' zei ze.

   En ze kwam inderdaad. Ze heeft me door haar tuintje geleid, door drie deuren van gaas. 'M'n ganzen, my goose, ils ne sont pas gentille.'

   'Ils mangent les gens?'

   Het kwam erop neer dat die ganzen wel eens mensen aten. En direct stond er eentje voor me, een gans, die niet aan de kant ging. Hij bleef daar maar voor me staan en zette een stap dichterbij toen ik een stap naar voren zette. Het was zijn terrein.

   Ik ben behoorlijk gesloopt na een dertig kilometer wandeling en ga het kort houden.

   Ik kon m'n hangmat ophangen, want het lukte om een oude paal, die bijna af brak. Een stenen paal hield het wel. Nu hopen dat ik vanacht niet plots op de grond terecht kom.

   'Tu veux une cafe?' vroeg de mevrouw, Marie-Anne. Ze had een stralende glimlach en stond onder de kersenboom terwijl ze er een paar plukte.

   Ik wilde wel een koffie, maar werd net op dat moment gebeld door Meester Michel. 'Heey Freek, met Metha spreek je. Goed om je te horen want we hebben je al een paar keer geprobeerd te bereiken.'

   Ik had m'n geluid niet aan staan en zag plots een paar gemiste oproepen. 'Oeps.'

   'Je komt zo aan de lijn met Michel.' zei ze 'Na een lied van Dua Lipa.'

   Michel had me gisteravond een herberg doorgestuurd van een vriend van hem. 'Het ligt in de Vogezen en hij zal je met open armen ontvangen.' zei hij.

   Wat ontzettend lief.

   We praatten bij, maar ik liep ondertussen ook achter Marieanne aan, terwijl er ineens allemaal familie bij stond. 'J'appelle avec la radio.'

   Terwijl Michel ook Frans begon te praten. 'Tu veux cherche un vinyl?' vroeg Michel door de luidspreker van de telefoon aan de mensen met wie ik was.'

   'Oui,' en ze vroegen een plaatje aan van een artiest die Michel wel kende.

   Altijd leuk om even met Michel te bellen, live op radio Houten.

   'Want je was de vorige keer in de buurt van Metz toch? Waar ben je ondertussen? Want dan kunnen we dat weer op de kaart prikken.'

   'Dieuze.' Ik wist niet helemaal waar ik precies was, maar weet dat ik nu in een hangmat lig.

   Vanochtend werd ik wakker met een heerlijke ochtendzon op m'n hoofd en ben na een half uurtje vertrokken. Het was moeilijk, ik had het moeilijk vandaag. Maar gelukkig waren er ook leuke momenten. Ik heb een liedje van Jessie J geoefend, Price tag, voor mezelf, met de gedachte aan Malika. 'I don't have much money. A lot of people don't have money. But I'm such a happy woman!' Had ze gezegd. 'Look at ma maison, everything kapoet! But I'll be smiling.'

   'It's not about the money money money, we don't need the money money money. We just wanna make the world dance, forget about the price tag.' Ik zag Malika steeds dansen op het fietspad terwijl ik Joekoe speelde. 'We just wanna make the world dance.' - 'We should be a team.'

   Ik dacht een paar keer om haar op te bellen vandaag, maar vond het belangrijker om vooruit te gaan, vanavond, nieuw avontuur.

   Ik heb mezelf positiviteit ingezongen op akkoorden van een lied van Bob Dylan op een lange rechte weg, een eindeloze rechte weg,  weliswaar door een prachtig dorpje met een muzeum als poort; een soort stadsmuur met een poort, maar dan onder een museum door, een kerkhof vol met vers water, denkend aan Malika die naast het kerkhof werkte: 'C'est tres calm toujours, every day, no distraction and no sonner, geluid.' Maar een lange rechte weg.

   'Positivity will come my way!'

   Ik heb weer een paar Franse woorden kunnen leren en een klein beetje grammatica: je suis, tu es, il/elle est, nous sommes, vous êtes, ils/elles sont.  - mieux = beter (mieux, meer jeuk, is beter krabben. Meer handen nodig, betere nagels. Allemaal handen die krabben rondom een arm. Mieux - beter.)

Fatigué = moe, pareil = hetzelfde. (Overal in de wereld, net als in Parijs, zijn aanslagen van hetzelfde veroorzakers.)

Sonner = Geluid (Sonner, Ronny, dronken als hij is, waggelt door de stad, pist overal tegen aan en schreeuwt naar politie. Hij maakt veel geluid.)

Sec = droog

Souvient = herdenken (souvenir, herdenken)

Voorin = A l'avant (een lavalamp staat voorin de auto, gewoon als versiersel.) Gewoon zoals ik ook in de auto zat vandaag, naast Adrian, het neefje van Marieanne. We gingen naar de supermarkt waarna we naar zijn huis gingen. Ik liet me meenemen en ineens stond ik met z'n vader voetbal te kijken. Zwitserland scoorde een doelpunt. Tja, ik dacht: gewoon mee gaan toch.       Adrian had het erover waar hij naar school ging en dat z'n auto hybrid was, en hij hielp me met de boodschappen. Een super vriendelijk jochie. Hij zei zelfs dat ik aan moest geven wanneer ik weg wilde. Hij belde met z'n moeder en vroeg voor mij waar alles lag in het Frans. Helaas kon ik niet alles verstaan wat hij me vertelde.

   Nu klinkt het wellicht prachtig wat ik allemaal opgeschreven heb, maar het was behoorlijk moeilijk, en m'n tas is veel te zwaar. Alleen, ik wil daar niet over schrijven. 'I'm walking on sunshine, Woohohoow, and start to feel good.' Dit zong ik terwijl de Vogezen er aan komen, en de echte zomer nog moet beginnen!


Aaron is over een kwartiertje jarig!


Vanavond deed ik het op drie kwart kilo witte bonen in tomatensaus terwijl Marieanne het met blik en al op het gas zette. Ze gaf er een broodje bij en we hebben gepraat over onze intenties en tjoeee, ik ben moe, fatigué. Ze vertelde me dat ze van Rugby houdt omdat dat echte mannen zijn, en ze haalde doekjes voor me en ik kreeg een douche van haar. En ze zei het compleet met me eens te zijn over dat Jezus van het kruis moet na gelezen te hebben waarom ik dit wilde. Damn, dat vond ik wel even kicken. Ze knikte ja en wees naar m'n telefoon terwijl ze de andere kant op keek. Ze vond de uitleg goed en tekende in m'n boekje voor de paus. Weer een extra handtekening en morgen weer een nieuwe dag. Ik ga wandelen!

Reacties