De juiste keuzes

Ik ben echt een mongool. Ik heb net een blikje redbull naar binnen gewerkt om vervolgens een lorazepam te nemen voor het slapen... En nu zou ik eigenlijk moeten gaan liggen om te gaan slapen maar besluit ik om m'n laptop te pakken en te gaan schrijven. Het was zo'n dag. De zon schijnt! Maar deze dag is er één waarover ik tevreden terug kijken. Ik heb zeker een goede dag gehad met wat sport, twaalf kilometer om wel te zijn, veel schrijven en een boel vallen en opstaan. Eigenlijk was het een moeilijke dag waarin ik goed bij was. Ik heb m'n hoofd gebruikt en m'n hart gebruikt, ik heb een verhaaltje geschreven over iets wat belangrijker was dan ik achteraf dacht, maar nog steeds weet ik eigenlijk geen idee. Ik weet geen idee. Het gaat als volgt, onspanning: 'Hier in deze kamer heb ik een probleem. Ik heb eigenlijk best wel wat problemen want ik moet morgen werken en het is m'n leven. Ik zit hier maar een beetje op de laptop niets te doen terwijl ik eigenlijk naar bed moet. En ik schrijf niet met het doel vooruitgang te boeken. Ik wil ooit een verhaal schrijven over een storm maar heb nog geen plannen. Ik wil inzien dat ik hier in Zwolle woon en dat ik bezig ben om mijn kansen te verzilveren. Maar telkens is het maar voor even en dat stoort me ontzettend. Ik ben echt woest. Ik heb zin om te gaan schrijven en schrijven. Ik zou zo een hele nacht kunnen schrijven. Dat kan zeker met die Red Bull. Maar ook met Lorazepam. Vraag me af hoe die cocktail gaat zijn. En er zijn dikke dingen in m'n hoofd. Ik dacht plots, en het laat me enigszins lachen, dat ik straks wellicht een eigen huurkamer heb waarin ik dus afhankelijk ga zijn van mijn inkomen en ik dus een baan moet hebben om geld te verdienen. Hoe kom ik daar nou onderuit? Ik zie geen mogelijkheid om daar onderuit te kunnen komen. Het is maar nodig. Er is geen andere mogelijkheid dan werken voor m'n geld en een beetje gelukkig te worden. En ik denk echt dat ik alcohol nodig heb. Maar ik ben laatst gepakt. Ze hebben me weggestuurd voor een nacht om naar een appartement te gaan om m'n zaken te overdenken. Deze dag heb ik gebruikt om mezelf helemaal naar de klote te zuipen en te schrijven om me bewust te worden van m'n alcoholgebruik. Ik verdiepte me in het alcoholpercentage van de wijn die ik dronk en het bier dat naast me stond. Ook stond er op de fles dat ik overmatig gebruik moest vermijden. En, zonder gekheid, deze avond zou dienen als: laatste keer alcohol, dus besloot er het beste van te maken. Dus ik bedoel maar, die momenten van niet weten wat ik wil, zijn vervelend. Ik heb de hele nacht doorgeschreven en las de volgende ochtend terug dat er een tornado om de fles wijn heen cirkelde en dat er ene Jan binnen kwam die zijn oma het huis uit joeg met een swiffer. Eerst liep hij de trap af. En ik moet echt zo gaan slapen. Nu.

Reacties