Een appelige ochtend

 Het is een appeldagje! Bedankt Gimon.

Vandaag deel ik appels uit in Zwolle en het is geweldig hoe er een groepje mensen zoiets hebben van: 'Neeuh.' en dan doorlopen met een zuur gezicht. En dat er een volgend groepje komt die zegt: 'Oh heerlijk!' terwijl het zure groepje dat nog hoort. Dat geeft me zo'n heerlijk gevoel. Een gevoel van dat de liefde overwint. Ik zeg tegen iemand op een terrasje die alleen zit: 'Eet smakelijk.' en hij zegt: 'Super bedankt!' en steekt z'n duim op. Terwijl ik doorloop naar een meisje met mooie krullen en een Surinaams gezicht. Ze eet de appel op met een vitale energie waarvan ik helemaal opleef en zegt: 'Jij moet echt niet veranderen, blijf vooral zoals je bent.' En daarmee geeft ze me een stukje van haar energie mee. Ze komt uit Almere maar is een dagje in Zwolle. Ze eet de appel op en zegt: 'Heerlijk!' Ik loop door en er komt iemand van Antilliaanse afkomst en die zegt: 'Lekker man! Dankjewel.' Hij heeft een petje op en een zonnebril met een smal gezicht. Hij draagt een Synthetische bodywarmer met een t-shirt eronder. Verder niets, we lopen door. Een groepje leuke meiden zegt heel vrolijk: 'Jaa, oh wat lief van je. Heel graag een appeltje!' Er zijn meerdere mensen die graag een appeltje eten: 'Voor de dorst?' vraagt iemand en slaat over. 'Ja, heeft u dorst?'
   'Ja.' Hij wijst naar me.
   'Nou...?' Ik kijk hem vragend aan. 
   Hij begint te zweten. 'Eehm...' Vlot kijkt 'ie op z'n horloge. 'Ik moet gaan!' En verdwijnt in de mensenmassa. Ik doe alsof er niets gebeurt is en probeer de liefde te verspreiden door te vragen of iemand een appeltje wil. En er komt een Oekraïense mevrouw naar me toe. Ik vraag of ze een appeltje wil en ze springt heen en weer als een langpootmug opgesloten in een glas. Ik weet niet precies hoe ik moet reageren en voel dat ik een reactie moet geven; ik besluit haar na te doen. Maar het maakt het enkel erger. Er beginnen mensen naar ons te kijken en voor we het weten staan we samen te dansen op straat en ze kijkt me recht in m'n ogen aan. Dan haalt ze een pannenkoek tevoorschijn en brengt hem langzaam naar m'n mond. Wat gaat er gebeuren met deze pannenkoek? dacht ik. Nee, deze pannenkoek gaat niet mijn mond in. Ik ben vastberaden om m'n lippen gesloten te houden. Maar Deze mevrouw lijkt zo onschuldig, ze wil me alleen maar een pannenkoek geven. 'Pannenkoekje voor de dorst?' Nee, dit gaan we toch echt niet doen. Ik weiger de pannenkoek op te eten maar bedank. 'How do you say "Thank you" in Ukraine?'
   'Djakoejoe.'
   'Asjoejoe'
   En toen kwam er een jongen naar me toe. 'Hey bedankt dat je 'Eet smakelijk.' tegen me zei man. Dat deed me echt wat en dat had ik even nodig.'
   'Geen dank, is een kleinigheidje.'
   'Groot gebaar.'
   Hij had gelijk. Ik was heel blij dat ik hem zo heb kunnen helpen. Zo help je mensen door de dag. Ik besloot om de laatste appels mee te nemen en terug te gaan naar huis.

Een goeie ochtend.

Reacties