Een leuke dag

 Het weekend.

Zaterdag kwam Simon, we hebben een leuke dag gehad. We hebben gelachen, gehuild en gezoend. Zoals gewoonlijk springen we elkaar tegemoet bij de stationspiano waarna we de stad in lopen. We lopen en lopen en komen al snel een groep met lekker met de meiden meiden tegen. Mag ik een foto met jou maken? vraagt ze. 'Ik houd van je!' zegt ze en lacht en giechelt terug naar d'r vriendinnen. Simon lacht mee! We lopen naar de stad toe en maken een rondje appels. Eindelijk is het weer zo ver, appelen! Het is geweldig leuk, als vanouds. Onze zonden wegspoelen door één simpel kwartiertje appels weggeven. Want, wat is er nou leuker dan een gezond stuk fruit weggeven van eigen geld. We hebben een praatje met iemand. 'Waar hebben we dit aan verdient?' vraagt iemand.
   'Omdat je zo goed bezig bent!'
   Een mevrouw met een verfrommelde mond keek een poosje in de doos met appels en langzaam ging haar hand richting de appels en al knikkend met haar hoofd pakte ze een appel en peuzelde hem op. De mevrouw pakte de appel en at hem op. Het was weer een heerlijk gevoel en alles waarvan ik dacht dat ik verkeerd deed in de wereld, alle intenties die ik ooit had waren in één kwartier weer schoon gespoeld. Rood-gele appeltjes, elstar, redelijk grote. Gewoon om een appeltje weg te geven. Socializen met mensen, een lekker praatje maken. Een worst eten. Een schoolliedje zingen. Een overgrote schoen instappen. Een applaus in ontvangst nemen. Een warmte, een leuk dingetje doen, een gebedje schieten, een trein doen bewegen, een neus. Eigenlijk doet het er allemaal niet toe, blokkeer narcisten in je omgeving. Alles wat er ooit was zal nooit meer terug komen. Bijenkorven bouwen, graan eten, eerlijk zijn in therapie. Door de straten lopen met een blik bier in een zekere staat van grootheidswaanzin. Groenten eten.

Ik voel me behoorlijk naar, echt koud van binnen, diepgaand koud. Ik hoor muziek, Carole King. Het is moeilijk. Ik voel liefde want dat is iets dat ik mag doen, warme liefde voor de mensen. Warme liefde, een stukje van mij omdat ik warm ben van binnen. Wie weet er een leuke grap? Wie weet er wat er gaande is, een beetje warmte. Een beetje openheid. We zullen er alles aan doen. Want de muziek staat goed en de muziek staat koud, het bier staat koud. De mensen zijn er bij en de gewaarwording van een leuke dans tussen twee luitenanten in het leger. Ik leg alle verantwoordelijkheid bij mij. Het is jouw schuld, maar mijn verantw... Ja, wie heeft er beelden nodig? Waarom hebben we beelden nodig als er het moment is. Ja, woorden... fuck woorden! Ik heb echt een probleem. Ik ben nog niet echt wakker, dit is een beetje eng allemaal. Dit is erg eng. Niemand vangt me op. Maar nu kan ik mezelf weer omhoog trekken, maar dat is helemaal niet leuk. Hier helpt een goede muziekale stuk bij. Ramses! Er beginnen spiertjes in m'n wenkbrauwen te trekken. Misschien wil iemand me helpen aarden. Gelukkig hebben Ramses en Lisbeth me lief. Het is echt een beetje koud hier in m'n kamer. De winter komt er aan, of de herfst. Op deze stoel. Bouw me af, zuig me leeg. Het is jouw schuld. Als de liefde maar blijft winnen. Dan komt het allemaal wel goed. Het is een beetje chaotisch op m'n kamer. Ik moet maar eens gaan plannen.

Reacties