Gedichtjes

Ik voel me sip
Ik wilde het wel maar deed het weer
En het enige wat ik moest doen was opstaan en lopen
Maar ik deed het weer
Ik liet het podium open
Om te doen waar ik niet goed in was



Vanochtend
Vanmiddag
Een broodje ei en er waren mensen aan tafel. Ze speelden triviant met dingen. Er waren veel vragen, weinig antwoorden. Ze vroegen de oren van m'n kop: 'Hoe gaat het Freek?'
   'Goed.' zei ik. Ik wilde broodje ei eten. Maar ik wilde ook niet stom overkomen. 'Met jouw?'
   'Gaat. Wat heb je gedaan gisteren?'
   'Ja.'
   'Oh leuk!'
   'Met m'n zusje en broertje.'
   'Oh?'
   'Ja ik zou geen broertje nemen als ik jou was.'
   Ze werd een beetje rood op haar voorhoofd. 'je kunt moeilijk kiezen, heh.'
   'Volgens mij wel, bro.' zei ik.
   'Bro?'
   'Broodje ei.'
   'Oh ik laat je lekker je broodje eten.'
   'Wie won Wimbledon in 2006?' kwam een vraag voorbij.
   'Richard Kraajecheck!' riep ik.
   Er kwam geen antwoord.
   'Kiki Bertens.' zei iemand anders.
   'Goed.'
   'Paus in tweeduizendvijf?'
   'Jodokus paulus.' zei iemand.
   'De boskabauter!' riep ik.
   Geen antwoord.
   'Johannus.' fluisterde iemand. 'Johannus paulus.'
   Ik liep weg, wat een gezeik... 



Met Herman op de parkeerplaats, op het basisschooltje vanaf de middelbare met een joint en een liedje van Bob Marley. 'Jow wat een chille muziek!' zei ik. Iedere dag na school weer zo'n dikke snaak roken. Dat waren we, vol met nieuwsgierigheid naar alles wat nieuw was. Nu is het alleen nog maar een kwestie van meer. De spanning is er af. Laat me alsjeblieft onderaan staan.


Het zal allemaal weer zoals vroeger worden. Zo gaat de cirkel. Het begint altijd met gezeik en geschreeuw. Of een koud bad. Het begint altijd ergens.
   En ik heb geen idee wat ik denk. Er komt niet zoveel in me op. Er komt eigenlijk niets naar boven dan de inhoud van m'n maag. Maar gewoon schijt hebben dan komt alles goed.
 

Erg dat ik weer niet weet hoe ik me nu voel. Ik haat dat gevoel. Het is als een zucht. Het gevoel is als een zwarte wolk die door me heen waait. Als een auto die probeert op te starten maar steeds maar blijft puffen en ratelen. Ik weet gewoon geen enkele goede zin op te schrijven.

Reacties