De Arabische man in de trein


Er was een vent in de trein die aan het trippen was. Ik zag hem, he trippin balls. Hij was met een politieagent in bezig, meerdere conducteurs om hem heen. Echt NS hoor, 3 conducteurs in één van de twee treinstellen maar wel een tekort aan personeel. Vier man sterk stonden om iemand heen. Hij was vloekend onverstaanbaar. Er werd gebeld: 'ja we hebben hier een man.' sprak de agent. 'Hij wil niet meewerken, ik heb versterking nodig.' Ondertussen bleven ze met z'n vieren om hem heen staan en werd er versterkt bij station Meppel. Drie extra agenten kwamen de trein in. Ze gingen ook om de man heen staan, die op stond uit zijn stoel. Hij was nu zichtbaar, Arabische uitstraling, gefronste blik, had een huisvader kunnen zijn. Er werd gewacht met het uitvoeren van actie; zeven bevoegden nu om één man in bedwang te houden die, naar mijn weten, niets anders dan een ongeldig treinkaartje had laten zien en boos was over de samenloop van omstandigheden rondom zijn persoon. Totdat we bij station Zwolle waren, bleef deze verhouding staan. Ik hoorde ze denken: we zijn in de meerderheid, desondanks lichtelijk bang voor een eventueel wapen. Er werd geen wapen getrokken. Ik vertrok... van plaatsvervangende schaamte, voor zowel de man als de opruiers rondom hem.
   In Zwolle kwamen nog eens twee agenten naar de trein gerend, ze hadden een gefocuste blik; dit probleem zal zich niet verspreiden. Ik wist niet wat er toen gebeurde maar wie weet werd hij veroordeeld voor vijf jaar gevangenisstraf met twee jaar TBS waarvan één voorwaardelijk.

Reacties