De Hollandsche pot met de Turksche pot

Ik heb een baan nodig om in Zwolle te kunnen blijven wonen! Dus ik ben op pad gegaan, er was een traditioneel Turks restaurant op de hoek van de straat die pas net geopend was. Een paar keer heb ik bij hem eten besteld en daar behoorde een schapenhersensoep ook tot. Ik was de enige Nederlander die hij kende die dat wilde proberen; in Turkije is het een delicatesse en iedere Turkse Nederlander in Zwolle en omstreken is al bij hem langs gekomen voor die soep, zelfs uit andere delen van Nederland. En die soep was echt heerlijk, ondanks het idee er achter. Dit lijkt me een restaurant waar ik wil gaan werken, dacht ik. Hier kan ik leren. Dus ik bedacht om een Hollandsche stoofpot te gaan maken met gehakt en kruiden en Shii-Take. Ik bedacht niet zoveel maar de smaak kwam er goed uit, en dat vonden ze hier ook. Dus ik ben met een potje stoof naar de eigenaar van het restaurant gegaan en heb hem dit gegeven. Hij rook er aan. 'Oh that smells fantastic.' zei hij, maar at er nog niet van. Hij deed het in een ander potje en waste m'n potje af. Hierna rookten we een sigaret, ik wilde helemaal niet roken maar vond het onbeleefd. En het bracht gespreksstof; hij wilde me graag hebben en er waren ook allemaal anderen die langs kwamen maar die hij niet wilde hebben. 'I trust you.' zei hij. Waarna ik zei: 'No not so...'
   En hij zei dat ze een andere zaak hadden in Zwolle en dat ik voor Thuisbezorgd heb gewerkt maar ze me niet meer wilden hebben. En hij had vandaag kip gekookt en kebab, soep en kikkererwten in tomatensaus met kruiden en lekkere dingen. 'Can you cook that?'
   'Yeah you have to weken them in water for days.'
   Anyway, ik heb een goede slag geslagen voor een nieuwe baan. Ik kocht ook loempia's voor zwervers. Dit moet goodwill opleveren!

Reacties